تیرامیسو چیست؟

4/بهمن/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

تیرامیسو چیست؟ تیرامیسو یکی از دسرهای خوشمزه است که هم از قهوه در تهیه آن استفاده می شود و هم می توانید با فنجان قهوه تان در یک عصر دلپذیر از آن لذت ببرید. درست کردن این دسر دارای اصالتی ایتالیایی می باشد.

در ابتدا تیرامیسو فقط در کشور ایتالیا استفاده میشد ولی پس از گذشت چند سال این میان وعده توانست در کل جهان بسیار محبوب بشه و تنوع زیادی پیدا کنه، اما در این بین تیرامیسو کلاسیک هنوز بهترین گزینه است. این دسر در ترکیب خود خامه، قهوه، شکر، وانیل و بیسکویت دارد و به همین دلیل بسیار خوش عطر و طعم است.

بیشتر اطلاعات مربوط به محل تولد تیرامیسو به دهه 1960 میلادی در رستورانی در منطقه ونتو ایتالیا می باشد. به طور خاص، ادعا می شود که این دسر ابتدا توسط یک شیرینی فروشی به نام روبرتو لینگوانوتو درست شده است. اما رشد و استفاده از این دسر تقریباً 10 سال بعد اتفاق افتاد، جایی که بسیاری از نانوایی ها در ایتالیا شروع به درست کردن و فروختن تیرامیسو کردن.

در بین شیرینی های سنتی، تیرامیسو با بسیاری از کیک های دیگر، به ویژه با شارلوت، شباهت هایی دارد. علاقه به تیرامیسو در ایالات متحده در سال 1993 افزایش یافت هنگامی که شخصیت تام هنکس در کمدی Sleepless در سیاتل، آن را مرموزترین و خفن ترین خوراکی دنیا معرفی کرد.

آیا می توان تیرامیسو رو با سایر طعم ها هم درست کرد؟

 رایج ترین موادی که برای درست کردن تیرامیسو استفاده می شود؛ خامه، قهوه، شکر، وانیل و بیسکویت می باشد ولی ممکنه بسیاری از شما بپرسید که آیا می توان از مواد اولیه دیگه ای هم استفاده کرد؟

لازمه بدونید در درست کردن تمام دسرها شما می توانید بسته به سلیقه و ذائقه خود مواد اولیه را تا حدودی تغییر دهید؛ به طور مثال شما می توانید علاوه بر مواد اولیه بالا از شکلات و توت نیز برای درست کردن این دسر استفاده کنید. ولی یادتان باشد به هیچ وجه مقدار قهوه، خامه و بیسکوییت این دسر را تغییر ندهید، چون ممکن است باعث خراب شدن کل کار شما شود.

با توجه به اینکه درون این دسر شکر استفاده می شود ممکن است بعضی از افراد دوست داشته باشند که آن را تغییر دهند، استفاده از عسل و خاک قند از رایجترین این انتخابات می باشد.

مواد تشکیل دهنده تیرامیسو چیست؟

تیرامیسو در رسپی سنتی شامل بیسکویت لیدی فینگر، زرده تخم مرغ، شکر، قهوه، پنیر ماسکارپونه و پودر کاکائو است. از دیگر تغییرات می توان به افزودن سفید تخم مرغ یا حتی مشروبات الکلی اشاره کرد تا به دسر یک شوک خوش طعم دهد. اگرچه این دسر به طور سنتی در ظرفی به شکل گرد درست می شود، اما با گذشت زمان، تیرامیسو به دلیل محدودیت در شکل بیسکویت های لیدی فینگر به شکل مربع در آمده‌است.

تهیه تیرامیسو شامل لایه لایه شدن کاستارد روی بیسکویت آغشته به قهوه است. درست اینجاست که تیرامیسو ظاهر لایه ای خود را پیدا می کند.

تیرامیسو چگونه درست می شود؟

ساخت تیرامیسو در واقع آسان‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. اولین قدم ساخت کاستارد است. روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، روش سنتی این است که سفید تخم مرغ و زرده تخم مرغ را جدا کنید، با شکر و وانیل مخلوط کنید تا زمانی که کاستارد بافت خامه ای پیدا کند. به عنوان جایگزین برای تخم مرغ، از خامه زده شده استفاده کنید. نکته آخر اینکه شما باید یک کاستارد خامه ای تازه خوشمزه ایجاد کنید که شکل خوبی داشته باشد، یعنی هرچه سنگین تر و سفت باشد بهتر است. هنگامی که کاستارد را آماده کردید، نوبت به بیسکویت های لیدی فینگر می‌رسد.

بیسکویت ها را در اسپرسوی غلیظ غوطه ور کنید، اما مطمئن شوید که بیش از حد آن را خیس نکنید تا هنگام برداشتن از بین نرود. حالا بخش سرگرم کننده ماجرا آغاز می‌شود. یک ظرف بزرگ برای خود پیدا کنید و اولین لایه بیسکویت را بچینید. بعد از اینکه بیسکویت‌ها به طور یکنواخت چیده شد، کاستارد روی لایه اول مالیده می شود. کاستارد را به اندازه بیسکویت بطور یکنواخت پهن کنید و سپس این مراحل را ادامه دهید تا ظرف شما پر شود. مرحله آخر این است که قسمت بالای آن را با پودر کاکائو برای طعم و زیبایی بپاشید و سپس برای چند ساعت در یخچال قرار دهید. 2-4 ساعت برای تیرامیسو ایده آل است.

تاریخچه تیرامیسو

از نظر قدمت تاریخی اولین بار دسری شبیه به تیرامیسو در مراسم بزرگداشتی در قرن هفدهم به افتخار دوک بزرگ کازیموی سوم در شهر سیه‌نا تهیه شده و بعدا این دوک دستورالعمل تیرامیسو را با خود به شهر فلورانس برده است .

تاریخچه این دسر خوشمزه بیشتر به رستورانی با نام لی بِچِری ( Le Beccherie ) در شهر ترویسو ایتالیا و دهه 60 میلادی باز می‌گردد . داستان این رستوران از این قرار است که اولین بار تیرامیسو توسط شیرینی پز و صاحب رستوران تهیه شده که اسم دختر صاحب رستوران تیرامیسو بوده است . طبق گفته‌ی صاحب این رستوران تکمیل کردن دستورالعمل تیرامیسو به بهترین نوع آن تقریبا دو سال زمان برده است . البته گفته‌های دیگری در مورد مالکیت آن نقل شده مثلا شخصی ادعا داشته که این کیک را در شیرینی پزی خود تهیه  و برای فروش به رستوران لی بچری برده است تا در آنجا سرو شود.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها