شیرینی موچی چیست؟

21/بهمن/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

شیرینی موچی چیست؟  موچی ، یک کیک برنجی ست ، که از کوبیدن ، پختن و خمیر کردن یک نوع برنج دانه کوتاه به نام موچی گومه به دست می آید ؛برنج چسبناک، برنج شیرین و برنج مرواریدی از دیگر نام های این برنج ژاپنی هستند.

اینکه موچی اصالتا به کجا تعلق دارد، نامشخص است و گفته می شود که از چین به ژاپن آورده شده و روند درست کردن آن مشابه بسیاری از کیک های برنجی قدیمی چینی ست. به هر صورت ، این شیرینی در دوره ی  هی آن (۷۹۴ تا ۱۱۸۵ میلادی) به عنوان شیرینی سال نوی ژاپنی ها جای خود را میان مردم باز کرد ، و در قرن دهم ، از انواع متفاوتی از موچی به عنوان پیشکشی برای خدایان در مراسم های مذهبی شینتو استفاده می شد.

مردم ژاپن این غذا را مقدس و نماد خوش شانسی می دانند. برای زمانی طولانی، موچی غذای درباریان و  طبقه ی ثروتمند ژاپن بوده. یک موچی به اندازه ی قوطی کبریت به اندازه ی یک کاسه برنج انرژی دارد! همین امر این شیرینی را بین سامورایی ها نیز محبوب کرده بود ، زیرا اندازه ی کوچک و مقوی بودن آن ، باعث میشد در هنگام جنگ برایشان غذایی مناسب باشد. صدای برنج کوبیدن یک سامورایی در دوران گذشته به مردم خبر میداد که جنگجوی ژاپنی عازم جنگ ست.

تئوری های مختلفی وجود دارد که نام موچی از کجا آمده. یکی از آنها ادعا دارد موچی از فعل موتسو می آید که به معنای گرفتن یا داشتن (TO HAVE OR TO HOLD) می باشد و به این اشاره دارد که موچی غذایی ست که از سمت خدایان به انسان داده شده.

افسانه موچی

اواخر قرن هشتم، یک افسانه جالب درمورد موچی سر زبان‌ها افتاد. طبق این افسانه، وقتی مرد ثروتمندی از باقی‌مانده کیک برنج، یک موچی مسطح ساخت و تیری به آن پرتاب کرد، موچی به پرنده‌ای سفید تبدیل شد و پرواز کرد. پس از آن، مزرعه برنج مرد ثروتمند خشک و متروک شد و او را به پیرمردی فقیر و تنها تبدیل کرد.

طبق این افسانه می‌توانیم متوجه شویم که دسر موچی در کنار ارزش غذایی بالایی که دارد، برای مردم شرق آسیا دارای قدرت معنوی است. نکته دیگری که در این افسانه وجود دارد، توجه ویژه به شکل گرد موچی است. اگر دقت کرده باشید، پیرمردی که فقیر شد، موچی را صاف درست کرده بود!

تغییر دستور تهیه موچی

جالب است بدانید این شیرینی که نتیجه فرایند بخارپز کردن برنج چسبناک و تبدیل آن به خمیر است، در سال‌های ابتدایی با برنج قرمز تهیه می‌شد. با گذشت زمان، دستور پخت شیرینی موچی تغییر کرد و به این شیرینی خاص با طعم و بافت بی‌نظیر تبدیل شد.

برخی موچی را با دانگو اشتباه می‌گیرند، اما این دو شیرینی باهم متفاوت هستند. به‌این‌صورت که دانگو با آرد برنج درست می‌شود، اما موچی نتیجه کوبیدن دانه‌های برنج است. اگر می‌خواهید دستور تهیه انواع دسر و شیرینی را به‌طور کامل آموزش ببینید و در خانه مشغول‌به‌کار شوید، پیشنهاد می‌کنیم بهترین و اصولی‌ترین آموزش شیرینی و کیک را از دست ندهید.

ارزش غذایی موچی

می‌توان گفت این محبوبیت زیاد موچی بین کشورهای مختلف، فقط به‌دلیل طعم و مزه آن به‌وجود نیامده است؛ بلکه با ارزش غذایی بالایی که دارد، توانسته است به یکی از میان‌وعده‌های پرخاصیت تبدیل شود.

مواد مغذی شیرینی موچی

پلی‌ساکاریدها، لیپیدها و پروتئین، ارزش غذایی موچی را بالا برده‌اند. اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده موچی، یک نوع آرد برنج ژاپنی است که پس از ورزدادن و پختن، چسبنده و کش‌سان می‌شود.

موچی یک شیرینی بدون کلسترول است و هیچ تهدیدی برای چربی خون ندارد. بنابراین محدودیتی در خرید شیرینی موچی یا تهیه موچی ندارید. هم‌چنین نیاز نیست نگران گلوتن باشید. مخصوصاً اگر به گلوتن حساسیت دارید، باید به شما بگوییم که منبع قند موچی، از کربوهیدرات بدون گلوتن است.

مقادیر ویتامین‌های متنوع A, K, E, C و مواد معدنی پرخاصیت مانند فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز در موچی کم نیست و آن را به یک خوراکی سالم تبدیل کرده است. با تمام این نکات، می‌توان با خاطری آسوده، خرید موچی را در لیست خریدهای خانه قرار داد.

زمان مصرف شیرینی موچی

موچی به‌عنوان دسر هم سرو می‌شود و علاوه‌بر مراسم‌های ژاپنی، در روزهای عادی ژاپن و کشورهای دیگر هم مصرف می‌شود. مغزهای مختلف موچی مانند توت‌فرنگی، کاکائو و کیک‌های خوشمزه، جذابیت این شیرینی را چندبرابر کرده‌اند. ژاپنی‌ها تنوع بالایی در تهیه موچی ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود هر زمان از سال، بتوان موچی با طعم جدیدی تجربه کرد. برخی علاقه دارند موچی را در روزهای شاد و زیر درخت‌های گیلاس مصرف کنند.

همه‌چیز درباره بستنی موچی

حتماً برای شما هم جالب است بدانید این شیرینی منحصربه‌فرد ژاپنی، در حالت منجمد و به‌عنوان بستنی هم تهیه می‌شود. طبق تاریخچه موچی، بستنی موچی ابتدا در یک نانوایی ژاپنی-آمریکایی تهیه شد. در واقع نانواهای این نانوایی تصمیم گرفتند به‌جای پر کردن موچی با خمیر لوبیا، آن را با بستنی درست کنند.

به‌این‌ترتیب بستنی موچی در لس‌آنجلس آمریکا متولد شد. در اواسط دهه ۹۰، طعم‌های مختلف بستنی موچی مانند چای سبز، لوبیای قرمز و انبه به فروش رسیدند. با گذشت زمان، مزه‌ها و چاشنی‌های دیگری هم به بستنی موچی اضافه شدند و روزبه‌روز مشتری‌های بیشتری پیدا کردند.

تفاوت بستنی موچی با شیرینی موچی

اگر بخواهیم تفاوت شیرینی موچی با بستنی موچی را دقیق‌تر تعریف کنیم، این بستنی از ترکیب بافت خمیری و چسبناکی که به‌عنوان روکش یا داخل بستنی استفاده می‌شود، تشکیل شده است. بعد از آماده‌سازی خمیر بستنی، یک قاشق آرد ذرت روی آن ریخته و سپس به‌صورت گرد برش زده داده می‌شود. در مرحله آخر داخل موچی را با یک توپک بستنی پر می کنند و داخل فریزر قرار می‌دهند.

تزیین بستنی موچی و ساختن طعم‌های مختلف آن، کاملاً به خودتان بستگی دارد. چراکه این دسر با بیشتر چاشنی‌ها مزه فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید از آجیل، ژله و حتی مربی استفاده کنید، نگران نباشید و با خیال راحت به موچی‌ها تنوع بدهید.

آرد موچی چیست؟

آرد موچی ژاپنی که به نام «موچیکو» نیز شناخته می‌شود، نوعی آرد برنجی است که از برنج ویژه‌ای به نام موچیگومه ساخته می‌شود. این برنج که به داشتن دانه‌های چسبنده و نشاسته‌ای با کیفیت فراوان مشهور است، باعث ایجاد لطافت می‌شود. آرد موچیکو بسیار ریز و سفید است و در تهیه انواع شیرینی‌ها و دسرهای ژاپنی به کار می‌رود؛ ازجمله شیرینی موچی ژاپنی و بسیاری از دسرهای سنتی دیگر. استفاده از آرد موچیکو نه‌تنها در ژاپن، بلکه در سراسر جهان رواج دارد؛ به‌خصوص در بین علاقه‌مندان به آشپزی آسیایی و کسانی که به‌دنبال گزینه‌های خلاقانه برای پخت‌وپز هستند. این آرد همچنین گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به‌دلیل حساسیت‌های غذایی یا سبک زندگی، آرد گندم مصرف نمی‌کنند.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها