کاپ کیک چیست؟ اولین بار چه کسی کاپ کیک را معرفی کرد؟

1/بهمن/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

کاپ کیک چیست؟ اولین بار چه کسی کاپ کیک را معرفی کرد؟ به نوعی کیک کوچک تک نفره که در قالب‌های فویلی یا کاغذی به شکل فنجان و یا در خود فنجان پخته شده و معمولاً روی آن‌ها با استفاده از آیسینگ یا خامه تزیین می‌شود ، کاپ کیک یا کیک فنجانی گفته می شود.

امیلیا سیمونز برای اولین بار در سال 1796 در کتاب آشپزی American Cookery ایده پختن کیک‌های فنجانی و کوچک را ارائه داد.

او در کتاب خود به پختن نوعی کیک با بافت نرم و سبک داخل فنجان‌های کوچک اشاره‌ کرده است؛ با این حال نام کاپ کیک برای اولین بار در سال 1828 به وجود آمد آن هم وقتی که الیزا لسلی نویسنده و متخصص مشهور آشپزی، کتاب آشپزی خود به نام Receipts را که شامل اولین دستور تهیه کیک فنجانی بود منتشر کرد.

کیک فنجانی به چه نوع کیکی گفته می‌شود؟

در اوایل قرن نوزدهم دو تعریف متفاوت برای کیک فنجانی وجود داشت.

در چندین قرن پیش، قبل از اینکه قالب‌های مافین به طور گسترده در دسترس مردم قرار بگیرند؛ کیک‌ها اغلب در فنجان‌های سفالی پخته می‌شدند و نام خود را از فنجانی که در آن پخته می‌شدند می‌گرفتند. این تعریفی است که امروزه هم به کار می‌رود. در حال حاضر به هر کیک کوچکی که هم اندازه فنجان باشد کاپ کیک گفته می‌شود.

اما در تعریف دیگر، کیک فنجانی اشاره به کیکی داشت که مواد تشکیل دهنده آن با استفاده از یک فنجان استاندارد وزن می‌شد. اما سال‌های بعد، هنگامی که استفاده از یک اندازه واحد برای مواد تشکیل دهنده کیک به طور محکم در آشپزخانه‌های خانگی تثبیت شد این دستور العمل‌ها به نام کیک یک، دو، سه، چهار شناخته شدند به این دلیل که آن‌ها از چهار ماده شامل: یک فنجان کره، دو فنجان شکر، سه فنجان آرد، و چهار تخم‌ مرغ تشکیل می‌شدند.

کاپ کیک اولین بار در چه سالی به فروش رسید؟

پس از رایج شدن مفهوم کاپ کیک آن‌ها به محبوب‌ترین کیک‌های خانگی تبدیل شدند و سال‌ها بعد برای اولین بار در سال 1919 یک شیرینی پزی آمریکایی به نام hostess این دسر تک نفره را به عنوان “کیک میان وعده” معرفی کرد و به فروش رساند.
در دستور العمل‌های اولیه و اصلی کیک فنجانی خبری از فراستینگ نبود و آن‌ها تنها با برخی ادویه جات و میوه‌های خشک طعم دار می‌شدند. اما سرانجام در سال 1920 برای اولین بار از فراستینگ وانیلی یا شکلاتی در تزیین کاپ کیک‌ها استفاده شد.

امروزه در قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها کاپ‌ کیک‌ها با طعم‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. ظرافت ظاهری، اندازه کوچک و شکل متعادل آن‌ها برای اهداف تزیینی باعث شده است که این مدل کیک به یک محصول مقرون به صرفه و مناسب برای قنادی‌ها و مشتریان تبدیل شود. و با توجه به این که همه از کوچک تا بزرگ طرفدار پر و پا قرص کاپ کیک‌ها هستند می‌توان آن‌‌ها را به راحتی در مراسم‌های مختلف مثل جشن سیسمونی، جشن دندونی، جشن تولد و حتی جشن سالگرد ازدواج و عروسی سرو کرد.

مطالب جالبی که باید درباره کیک فنجانی بدانید

  • جالب است بدانید محبوبیت کاپ کیک‌ها به قدری زیاد است که حتی توانسته‌اند روزهایی را در تقویم از آن خود کنند. به عنوان مثال 18 اکتبر روز جهانی کاپ کیک شکلاتی، 9 نوامبر روز جهانی کاپ کیک وانیلی و 15 دسامبر روز جهانی کاپ کیک لیمویی نام گذاری شده است.
  • رکورد خوردن بیشترین کیک فنجانی در کم‌ترین زمان متعلق به شخصی با نام Glutton Matt Stonie  است که توانسته با خوردن 125 کاپ کیک در 8 دقیقه و 55.15 ثانیه رکورد عجیبی را در خورن کیک به ثبت برساند.
  • بزرگ‌ترین کاپ کیک جهان در سال 2009 درست شد. این کیک دو میلیون کالری، 4 فوت ارتفاع و 1224 پوند وزن داشت.
  • در انگلستان به کیک فنجانی fairy cake و در استرالیا به آن patty cakes (پتی کیک) می‌گویند.

مافین چیست؟

مافین ها کیک های کوچک خوشمزه ای هستند که حتما شما هم طعم بی نظیر آن را امتحان کرده اید. مافین ها شباهت بسیاری به کاپ کیک ها دارند و معمولا بسیاری از افراد تفاوت این دو را نمی دانند. این کیک های خوشمزه بهترین انتخاب برای صبحانه و عصرانه هستند.
مافین شیرینی کم شیرین یا نیمه شیرین است که معمولا به صورت یک نفره پخته می شود. مافین به ۲ نوع انگلیسی و آمریکایی تقسیم می شود که در مواد اولیه با هم متفاوت هستند.

مافین آمریکایی کره شکر و بیکینگ پودر دارد و در کاغذهای ضخیم و مقوایی شبیه به فنجان پخته می شود. در نتیجه مافین آمریکایی به نام کیک فنجانی نیز معروف است (اگرچه مواد تشکیل دهنده و بافت کیک فنجانی با مافین متفاوت است). مافین انگلیسی نیز نوعی کیک کم شیرین است که در طرز تهیه آن از خمیر مایه استفاده می شود و اندازه ی آن کوچک تر است. بافت مافین شبیه به نان است که در صبحانه و عصرانه به همراه چای سرو می شود.

مافین و کاپ کیک چه تفاوت و شباهتی با هم دارند؟

 یکی از شباهت ها بین کاپ کیک ها و مافین مواد اولیه آن است. هر دوی آن ها معمولا شامل آرد، تخم مرغ، کره، شکر و شیر هستند. با این حال، مافین ها را گاهی با آرد گندم، آرد جو و یا حتی انواع مختلف آرد جایگزین می کنند. مافین ها نیز می توانند با انواع غذاهای خوش مزه از قبیل میوه های خشک، آجیل و یا چیپس پر شوند. علاوه بر این ، در مافین ها ممکن است روغن مایع را جایگزین کره شود مانند روغن گیاهی مقدار کره و شکر در کاپ کیک ها بیشتر از مافین ها است.

فرآیند اختلاط و سازگاری خمیر در کاپ کیک و مافین متفاوت است . کاپ کیک ها با مخلوط کردن کره و شکر درست می شوند، خمیر کاپ کیک به طور قابل توجهی بیشتر از خمیر مافین زده می شود که باعث ایجاد حباب هایی در کاپ کیک می شود. از طرف دیگر، مختصر زدن خمیر مافین باعث قلنبه هایی در مافین می شود.

اغلب فکر می کنیم مافین ها گزینه سالم تری هستند به همین دلیل خوردن آن ها برای صبحانه خوب است. اما مافین ها همیشه گزینه سالم تری نیستند. با این حال ، می توانید مافین خوش طعمی داشته باشید . بارزترین تفاوت دیداری بین کاپ کیک و مافین ، رویه خامه ای آن است. روی کاپ کیک ها خامه خوش مزه قرار دارد. در عوض، روی مافین ها شکری هستند. معمولا داخل مافین ها پر است.

اگر فکر می کنید برداشتن رویه خامه ای کاپ کیک باعث می شود تبدیل به مافین شود ، اشتباه می کنید. کاپ کیک ، کیک کوچک و مافین یک نان شیرینی کوچک است.

منبع: namnak.com
cakaneh.ir

برچسب ها

تست سورنا تستتگ تست



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها